Rotundy, archeoastronomie - různé informace, zajímavosti, odkazy... 

23.06.2019

Před časem jsem se přistěhovala za Prahu do lokality, která je spojená kromě jiného se základy slovanství v našich zemích, slovanskými knížaty i rody - a  to nejen Přemyslovci. Nedaleko mého bydliště stojí významná románská rotunda nebo byly nalezeny základy románských rotund, a protože jsem se chtěla celkově o těchto rotundách dozvědět něco víc, začala jsem pátrat po informacích, které by mě s rotundami seznámily více.

Rotunda je dle Wikipedie "válcový kostelík typický pro románskou architekturu... Románský sloh se prosadil ve stavitelství a výtvarném umění v zemích západní, jižní a střední Evropy v 11.-12. století. Východ Evropy byl v té době ovlivněn byzantským stylem."  

Odbornou knihovnu mám vzhledem ke svému bydlišti a možnostem dojíždění poněkud z dosahu, proto jsem nejprve začala pátrat na internetu. Kromě klasických odborných informací jsem ale narazila i na informace, které byly zajímavé například z hlediska archeoastronomie, dříve paleoastronomie (archeoastronomie se zabývá astronomickou orientací pravěkých staveb a památek). Navíc jsem přišla i na jednu zajímavost - poměr mezi třemi rotundami odpovídá zlatému řezu. Více o tom zde v článku "Rotundy - zajímavě orientované, některé propojené liniemi..." .


Odkazy - rotundy:

 

https://www.lidova-architektura.cz/architektura-historie/vesnice-osidleni/stredovek-rany.htm

Odkazy - archeostronomie (paleoastronomie) všeobecně: 

Odkazy - různé příklady archeoastronomie

Odkazy různé - posvátná geometrie, zlatý řez, genius loci atd.

 
© 2018 Zajímavosti od Kláry.   Všechna práva vyhrazena. Na fotografie, uveřejněné na těchto stránkách, se vztahují autorská práva. Použila jsem i fotografie z Wikipedie, jsou vždy označené . Bylo použito i několik printscreenů, vždy řádně označených.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky